Ghid complet despre marketing afiliat pentru începători

marketing afiliat

Dacă petreci mult timp pe internet, atunci cu siguranță ai intrat pe site-uri monetizate cu ajutorul marketing-ului afiliat, fără să îți dai seama.

Acestea sunt mai populare decât crezi, iar motivul e simplu: este o metodă relativ ușoară de a face bani, fără a fi nevoie să ai un stoc de produse pe care să-l vinzi (cum se întâmplă în cazul magazinelor).

Chiar și așa, pentru a câștiga suficienți bani ca să poți trăi doar din asta, trebuie să înțelegi pe deplin marketing-ul afiliat și cu ce se mănâncă acesta.

Ce este marketing-ul afiliat?

Marketing-ul afiliat este o formă de marketing prin care o afacere plătește un comision unui afiliat care îi promovează produsul sau serviciul.

Practic, dacă ești afiliat, poți alege să faci reclamă la o bicicletă de pe un magazin online. Dacă un client a ajuns pe site-ul acelui magazin online din reclama ta și cumpără acea bicicletă (sau orice alt produs), tu vei primi un comision (de regulă între 1 și 15%). Ca afiliat, nu trebuie să ții stocul produselor, să te chinui cu transportul comenzilor sau cu comenzile anulate.

Iar dacă ești advertiser, afiliații își vor alege produse de pe site-ul tău pe care să le promoveze. Tu nu va mai trebui să îți bați capul cu diverse modalități de reclamă, deoarece afiliații se vor ocupa de asta. În plus, vei plăti bani doar după ce vinzi produsul, deci nu va mai exista riscul să cumperi reclame care nu aduc vânzări.

Cum funcționează marketing-ul afiliat?

În marketing afiliat colaborează 2 entități: afiliatul și advertiserul.

Afiliatul = cel care promovează produsele sau serviciile advertiserului în vederea obținerii unui comision.

Advertiserul = cel care își vinde produsele sau serviciile.

Afiliatul găsește advertiseri care vând produsele din nișa dorită.

După ce stabilește advertiserii cu care vrea să colaboreze, afiliatul alege produsele pe care vrea să le promoveze.

Pe urmă, convertește link-ul produsului în link de afiliat și începe să îl promoveze pe site-ul/pagina lui.

În momentul în care o persoană vede postarea/articolul și apasă pe link-ul de afiliat, îi este plasat un cookie cu ajutorul căruia afiliatul va primi un comision atunci când vizitatorul cumpără un produs.

Viața unui cookie este, de obicei, între 15 și 30 de zile. Asta înseamnă că, dacă cineva apasă pe link-ul tău de afiliat și comandă produsul peste 28 de zile, vei primi un comision. Dacă cookie-ul a expirat, nu vei mai primi comision.

După plasarea comenzii, toată lumea e fericită.

Advertiserul e fericit pentru că a primit o comandă, iar afiliatul este fericit pentru că a câștigat un comision.

Atunci când valoarea comisioanelor depășește o anumită sumă (de obicei 100 de lei), poți retrage banii în contul bancar. Nu ai nevoie de o formă juridică pentru a face asta (cel puțin pentru cele 2 rețele de afiliere menționate mai sus).

Cât se câștigă din marketing-ul afiliat?

Răspunsul este depinde.

Poți face marketing afiliat în timpul liber, 3-4 ore pe săptămână, și să câștigi câteva zeci/sute de lei lunar.

Sau te poți dedica afilierii full time, să înveți zi de zi despre asta și să câștigi câteva mii de lei lunar.

Dacă vrei să vezi exemple concrete de câștiguri din afiliere, poți citi acest articol al lui Ciprian Drăgoi. Sau poți citi blogul meu personal, unde postez lunar despre venitul meu din afiliere.

Avantajele marketing-ului afiliat

  • Nu trebuie să fii profesionist într-un domeniu. Este de ajuns doar să te pricepi cât de cât să navighezi pe internet. Sigur, dacă știi cum să crești o pagină de Instagram sau te pricepi la SEO, atunci vei avea un avantaj și îți va fi mai ușor să câștigi primii bani.
  • Nu îți bați capul cu produsele fizice, contabilitatea sau clienții nemulțumiți. Probabil știi deja care sunt câțiva dintre primii pași pe care trebuie să îi facă un magazin online – înființarea firmei, căutarea furnizorilor și comandarea produselor. Făcând marketing afiliat, aceste lucruri nu țin de tine.
  • Poți lucra de oriunde. Ai nevoie doar de un laptop și de o conexiune la internet.
  • Nu trebuie să investești bani. Programele de afiliere nu au o taxă de înscriere. Atât timp cât ai laptopul la dispoziție și suficient timp liber pe care îl dedici învățării și dezvoltării, atunci probabil vei avea succes.

Dezavantajele marketing-ului afiliat

  • Depinzi de advertiseri. Un magazin online poate decide ca peste o săptămână să renunțe la programul de afiliere, iar tu nu ai un cuvânt de spus în asta. Trebuie să le respecți decizia și să cauți alte magazine pe care să le promovezi, care au aceleași produse.
  • Durează ceva timp până vei avea primele rezultate. Dacă nu investești în promovare, poate dura câteva luni bune până când traficul din SEO îți va aduce vânzări. Mulți nu au încredere în acest proces și renunță.
  • Nu controlezi calitatea produsului sau a serviciului. Tu poți să faci tot ce îți stă în putință pentru ca vizitatorul să aibă cea mai bună experiență li să ajungă pe site-ul advertiserului. De acolo, ține de magazinul online să convingă vizitatorul să cumpere. Nu poți controla prețul produsului, calitatea acestuia sau în cât timp se livrează.

Cum pot deveni un afiliat?

Dacă vrei să câștigi mai mulți bani și crezi că marketing-ul afiliat ți se potrivește, ai în vedere următorii pași:

1. Alege o nișă

Nișa se referă la categoria de produse pe care vrei să le promovezi.

Este foarte important să alegi ceva care te pasionează, pentru că așa îți va fi mult mai ușor să promovezi produsele.

De exemplu, dacă ești pasionat de sport, poți alege produse din nișa de fitness. Dacă ești pasionat de tehnologie, poți alege să promovezi gadget-uri. Dacă ești pasionat de animale, poți alege această nișă.

Totodată, trebuie să ai în vedere sezonalitatea produselor. Este foarte improbabil să poți promova cu succes plăcile de snowboard dacă nu te afli în perioada iernii.

2. Alege programul de afiliere

După ce te-ai hotărât la nișa pe care vrei să o promovezi, trebuie să alegi un magazin online ce conține produse din acea nișă.

Programul de afiliere poate aparține unei rețele de afiliere (precum 2Performant sau Profitshare) sau poate fi in-house (precum Amazon).

Cele mai importante lucruri pe care le ai în vedere atunci când alegi un advertiser pe care vrei să îl promovezi sunt, de obicei, comisionul și cookie life.

Însă rețelele de afiliere îți oferă mai multe informații care te pot ajuta, precum rata de retur sau câștigul mediu din 100 de click-uri.

La final, trebuie să citești termenii și condițiile programului de afiliere pentru a te asigura că nu încalci vreo regulă.

Printre programele de afiliere vei găsi și magazine foarte cunoscute, precum eMAG, Fashion Days, Flanco sau Cărturești.

3. Alege platforma pe care vrei să promovezi produsele

În funcție de abilitățile pe care le ai, alege locul unde vrei să promovezi produsele.

Dacă îți place să scrii, îți poți crea un blog. Acolo vei scrie articole despre nișa aleasă și vei putea face review-uri la produsele promovate, convingând cititorii să le cumpere.

Dacă ești pasionat de social media, îți poți crea o pagină de Facebook sau de Instagram. Sau poți folosi chiar contul tău personal, dacă ai deja mulți urmăritori. În acest fel, vei putea promova produsele adăugând link-urile de afiliere direct în descrierea postărilor.

Dacă ești carismatic și îți place să apari în fața camerei, îți poți crea un canal de YouTube și să faci videoclipuri despre nișa aleasă. Astfel, vei putea promova produsele în descriere sau direct în video.

4. Promovează produsele

Adaugă link-ul tău de afiliat la postări și… așteaptă.

De obicei, poți verifica câți oameni au apăsat pe link-urile tale direct în rețeaua de afiliere.

În funcție de platforma aleasă, poți face mai multe lucruri pentru a îți crește numărul de conversii:

  • poți învăța SEO pentru a aduce mai mulți vizitatori organici
  • dacă ai câțiva bani puși deoparte pe care vrei să-i investești, poți învăța despre Ads sau despre PPC pentru a aduce vizitatori interesați de produsele tale
  • poți începe să postezi mai des pe social media
  • poți face unboxing-uri la produsele advertiserilor și să le testezi live

Platforme populare de marketing afiliat pe care probabil le-ai folosit

Este foarte probabil ca până acum să fi intrat pe un site sau o platformă care făcea marketing afiliat. Cele mai populare din ele sunt:

ING Bazar

Dacă ai card la ING, probabil ai văzut secțiunea „ING Bazar”.

Acolo ai o listă de magazine, fiecare cu un procent de cashback. Dacă cumperi de pe site-urile respective, o sumă de bani ți se va întoarce în contul bancar.

Cum funcționează? ING Bazar folosește link-uri de afiliat. Deci, atunci când tu intri pe acel site și comanzi un produs, ING va primi un comision.

Comisionul este același cu valoarea cashback-ului. Practic, ING nu face un profit din această tranzacție, dar are de câștigat pentru că le folosești cardul.

Revolut

Rubrica Cashback a Revolut-ului, cunoscută în română ca „Recompense”, funcționează exact ca ING Bazar.

Singura diferență este că are o interfață mai prietenoasă.

Tipli

Tipli este o platformă care și-a făcut reclamă constant în ultima perioadă, colaborând cu o mulțime de influenceri.

Ai ghicit – și ea funcționează exact ca ING Bazar și Revolut, câștigând bani prin marketing afiliat.

Pe lângă acestea, dacă vrei să vezi mai multe exemple de site-uri care fac marketing afiliat, trebuie doar să cauți pe Google „cele mai bune x”. Și înlocuiești x-ul cu orice produs dorești: cuptoare, piscine, gantere etc.

Unde pot învăța mai multe despre marketing-ul afiliat?

Dacă te interesează să afli mai multe despre marketing-ul afiliat, internetul e prietenul tău.

Un punct bun de plecare este blogul lui Ciprian Drăgoi, Afiliatti. Acolo vei găsi cam tot ce ai nevoie pentru a porni în acest drum.

De asemenea, dacă vrei să iei legătura cu alții care practică marketing-ul afiliat și să intri în această comunitate, încearcă grupul de Facebook Marketing Afiliat Romania.

Concluzie

Marketing-ul afiliat este o metodă simplă de a câștiga niște bani în plus.

Nu trebuie să ții stocul produselor, să îți bați capul cu contabilitatea sau să comunici zilnic cu clienții. Tot ce trebuie să faci este să promovezi produsele unui site, primind o sumă de bani în momentul în care clientul plasează o comandă.

Ține minte că este posibil să nu ai rezultatele dorite la început. Dar, dacă ai răbdare și depui timp și efort pentru a deveni mai bun, atunci cu siguranță vei avea succes.